Cinema negre (segona part) 14-5-2024

aulesgirona@gmail.com   16 de maig de 2024   Comentaris tancats a Cinema negre (segona part) 14-5-2024

El cinema negre, també conegut com a “film noir” en francès, és un gènere cinematogràfic que va tenir el seu auge principalment entre les dècades dels 1940 i 1950. Es caracteritza per una sèrie de trets estètics, narratius i temàtics que el fan distintiu. Detallem les línies característiques més rellevants del cinema negre:

Il·luminació Tenebrista: L’ús de la il·luminació en clarobscur, amb forts contrastos entre llums i ombres, és una de les marques distintives del cinema negre. Sovint s’utilitzen fonts de llum baixa, creant ombres profundes i un ambient inquietant.

Escenaris Urbans: Les històries solen situar-se en entorns urbans, sovint de nit, amb una ambientació que reflecteix la decadència i el costat fosc de la ciutat. Acompanyat de fum i pluja, o sigui els carrers humits per la pluja i els ambients plens de fum, reforçava la sensació de misteri i perill.

Els protagonistes són sovint antiherois, ambigus moralment, sovint homes durs amb un passat turmentat. Aquestes figures estan lluny dels herois clàssics i sovint es troben atrapades en situacions desesperades. Un altre personatge recurrent és la “femme fatale”, una dona atractiva i manipuladora que porta els homes a la ruïna amb la seva seducció i engany.

IMG20240514171913Les històries solen girar al voltant de la corrupció, la traïció, el crim i el desig. Els finals són sovint pessimistes, reflectint una visió del món on el mal triomfa o les bones intencions són castigades.

El cinema negre s’inspira molt en la literatura pulp i les novel·les “hard-boiled” d’autors com Dashiell Hammett, Raymond Chandler i James M. Cain, que ja presentaven molts dels elements que definirien el gènere cinematogràfic, i la seva estètica te deutes amb l’expressionisme alemany dels anys 20, especialment en l’ús d’il·luminació i ombres.

Exemples de pel·lícules típicament de cinema negre:

  • “The Maltese Falcon” (1941) dirigida per John Huston
  • “Double Indemnity” (1944) dirigida per Billy Wilder
  • “The Big Sleep” (1946) dirigida per Howard Hawks
  • “Out of the Past” (1947) dirigida per Jacques Tourneur
  • “Sunset Boulevard” (1950) dirigida per Billy Wilder

Aquestes línies característiques han contribuït a definir el cinema negre com un gènere ric en estil i substància, capaç de capturar la complexitat de la condició humana a través de la seva fosca i atractiva narrativa visual i temàtica.

Albert Beorlegui Tous és Llicenciat en Dret i Tècnic de Comunicació.

IMG20240514175417 IMG20240514172422