Normalment el tipus d’auditori que la conferenciant sol tenir és el de gent jove que assisteix a la classe de periodisme o a conferències, pels quals el món de la ràdio i els seus principis és molt desconegut.
Avui, l’avantatge, és que segur que la majoria d’assistents varen tenir la ràdio com a principal i únic mitja de difusió de notícies i per tant hi ha molta coneixença sobre aquest mitja.
Indica la ponent que fa 25 anys que treballa a la ràdio i per la ràdio, els seus inicis van ser a l’emissora de Ràdio Olot on les eines per comunicar la notícia eren una gravadora i la cerca d’un telèfon fix per comunicar-ho al centre d’emissions.
Els temps han canviat i avui el mòbil és el protagonista d’aquesta tasca de comunicació.
Com a dada direm que quan el Camp Nou quan està ple hi caben unes 100.000 persones. Si aquesta xifra la multipliquem per 15 estadis, ens dóna un total d’1.500.000 persones. Aquesta és la xifra diària d’oients de la ràdio a Catalunya, si bé, en dies senyalats com el 23 de febrer del 1981 (23-F) i l’1 d’octubre del 2017 (Referèndum) aquesta xifra va arribar fins a 1.700.000 oients. A part de les ràdios en llengua catalana les altres emissores també sumen i aquesta xifra es converteix amb 3.000.000 de persones que cada dia escolten la ràdio.
Si veien l’evolució dels mitjans de comunicació durant un període de 20 anys, veurem que la radio manté la seva quota. Naturalment la televisió i Internet han crescut i la premsa escrita ha baixat.
A Catalunya hi ha 780 freqüències de ràdio difusió de les que el 74% aproximadament són públiques, la ràdio en català és líder de la seva àrea i és escoltada a Catalunya pel 71,3% de la població cosa que vol dir que mai tanta gent havia escoltat tanta ràdio en català com ara.
Entre els anys 1950 i 1960, la ràdio va sofrir una gran crisi per l’aparició de la televisió i es creia que estava destinada a desaparèixer
La emissora més antiga d’Espanya va ser Ràdio Barcelona EAJ 1 fundada l’any 1924 durant la dictadura de Primo de Rivera, on hi va treballar la locutora Maria Sabater i la Francina Boris que va treballar durant molt anys a Ràdio Girona EAJ 38, on va ser la primera veu femenina en aquella emissora.
L’avantatge de la ràdio respecte dels altres mitjans de comunicació és la immediatesa de la notícia així com la facilitat d’escoltar-la al mateix temps que fem altres activitats, cosa que és impossible de fer utilitzant altres mitjans doncs si veiem la televisió, llegim el diari o mirem els mitjans per internet no podem fer res més en aquell moment.
Per tan radio, ha sabut adaptar-se a la revolució tecnològica, la cooperació amb les xarxes socials ha permès poder baixar en el moment que vulguem la entrevista o notícia que interessi, això també ens ha permès conèixer els locutors i presentadors dels programes cosa que abans només ens els podíem imaginar com eren físicament per la veu i evidentment la major part de les vegades no es corresponia amb la imatge idealitzada que ens fèiem.
Per tant la tecnologia ha canviat la forma de treballar en aquest mitjà de la carpeta en paper de ressenyes de diari del personatge que tenien preparades al servei de documentació s’ha passat a consultar a Google, els estudis de ràdio actuals no tenen res a veure amb els d’abans, que tenien eines molt grans, com gravadores, maquines d’escriure, micròfons i tot de cables per poder fer comunicació, avui amb uns quants ordinadors es pot fer quasi tot i les emissores ja creen programes específics per la web que ni tant sols passen per les antenes convencionals si no que es passen directament per Internet ja que son programes mol especialitzats i es considera que a la antena convencional no tindrien gaire audiència. I també podem escoltar la emissora de ràdio que vulguem des de qualsevol lloc del món quant abans estaven limitats per l’abast de les antenes
El mòbil és un gran protagonista de ràdio, ja que molta gent amb els auriculars posats pot fer ús de la informació continua durant les 24 hores del dia i com dèiem abans fent altres coses al mateix temps.
Una dada important és que de mitjana, cada persona al dia mira el mòbil unes 150 vegades. Sembla inversemblant però és així.
Un dels mitjans de comunicació més consultats és la premsa digital, es fa mentre escoltem la ràdioper exemple amb el mateix aparell. La informació ens arriba per l’oïda i a la vegada per la vista.
Els diaris digitals estan en creixement i la premsa escrita està decreixent, però la gent continua escoltant la ràdio. L’audiència es manté.
També tenim dins aquest mitjà i en altres, les anomenades fake-news o notícies falses.
Cal tenir en compte i com a punt de mira sempre el rigor i la veracitat de la informació, constatant sempre abans la mateixa.
Durant molt de temps i en fets importants on l’altra informació era impossible, la radio, ha estat un mitjà de supervivència i una font d’informació d’un lloc a un altre.
Amb la pertinent adaptació a les noves tecnologies abans esmenades, tenim radio per molts i molts d’anys.
Núria Riquelme Zurita és Llicenciada en periodisme per la Universitat Autònoma de Barcelona.