La cuina de l’escriptura, com es gesta una novel-la

aulesgirona@gmail.com   22 de novembre de 2019   Comentaris tancats a La cuina de l’escriptura, com es gesta una novel-la

 

La Núria Esponellà ens explica el procés de creació artística que fa servir per a l’elaboració de les seves novel·les, ha titulat la conferència “La cuina de l’escriptura” perquè entén la novel·la com un joc que fa una tria d’ingredients, els barreges i hi treballes fins que aconsegueixes un resultat final i evidentment també és un art.

És imprescindible que la idea l’interessi, que la història sigui ben construïda, que el llenguatge sigui potent, si pot ser amb varietats dialectals, escriure és un plaer per ella, per això ha triat aquest títol, també és important que el lector senti plaer i emoció al llegir, que no sigui un relat feixuc i pesat.

20191119_173730Cada autor té la seva forma de treballar, però ella ho fa des de la seva experiència, com ella que té memòria visual, tot i que sovint canvies coses a ella li agrada fer un esquelet de les accions que vol que passin durant el relat que s’ha proposat, en primer lloc cal tenir una idea del que es vol fer, triar el punt de vista del narrador, si el context és històric cal molta documentació, investigar a fons la realitat del temps on passa l’acció, en aquest context crea el personatge, amb el seu caràcter, les seves vivències passades, les presents i on vol arribar, per ella és essencial que els seus personatges evolucionin a partir d’un fet que li canvia la vida, per aconseguir-ho es nodreix de vivències pròpies o de casos propers que coneix, aquest és un treball laboriós i que cal dedicar molt de temps a visites a  biblioteques, entrevistes a diferents professionals, també investiga, sola o acompanyada d’algú que coneix la zona l’entorn on es desenvolupa l’acció, etc amb aquest immens treball previ, escrit en dina4 tots ells afegits de manera que formen grans llençols que li serveixen de guia i aquí comença la feina d’escriure per donar forma a la novel·la.

Fa temps que va iniciar una tetralogia on volia que els protagonistes fossin quatre elements naturals com són: el Vent, per fer-ho va situar aquesta novel·la en el Monestir de Sant Pere de Rodes, on i 20191119_181519bufa de valent la tramuntana, per escriure Rere els murs, l’Aigua, on l’acció passa al voltant de l’estany de Banyoles per Una dona d’aigua, el Foc en què la història té lloc en  la Vall de Núria per Filla de la neu i finalitzarà quan publiqui la novel·la titulada provisionalment Terra de tramuntana, que passa en el temps dels Indikets, fa més de 2000 anys i l’element natural és la Terra,

El procés de creació d’una novel·la pot durar de 3 a 4 anys, és normal que el relat faci que una primera idea sigui rectificada, ja que l’escriptura és una cosa viva on l’autor acaba agafant uns camins que no havia ni imaginat, també pot passar que un dia escriguis un capítol  que et sembla perfecte i dos dies després el descartes perquè no t’agrada, també és conscient que cada lector, depenent del seu bagatge, faci una interpretació personal del que ella escriu, cosa que considera molt enriquidor.

Núria Esponellà és professora i escriptora (autora de poemaris i novel·les).

Ha rebut diversos premis de poesia, editats en tres poemaris, un dels quals, “La mirada de la gavina”, està prologat per Miquel Martí i Pol.

Ha publicat vuit novel·les i diversos llibres a Columna, entre els quals cal destacar el llibre de narracions “Petits grans plaers”, fruit de la col·laboració radiofònica amb el programa “El suplement” de Catalunya ràdio.

20191119_173757